zondag 31 augustus 2014

Bij nacht en ontij...

... werd dit rokje genaaid. Hoe dat zo kwam? Moet ik nu al zo hard werken in m'n nieuwe baan dat ik alleen 's nachts nog tijd heb om te naaien? Welnee, gelukkig niet. Maar terwijl vriendlief afgelopen weekend ging stappen met z'n collega's, trakteerde ik mezelf op een avondje naaien. Nou ja, avondje? Zeg maar gerust hele nacht... Laat ik het erop houden dat ik soms een klein beetje obsessief kan worden, wat naaien betreft... Hoe dan ook, vriend en ik waren allebei niet zo wakker de volgende dag. Maar ik hield er een leuk rokje aan over, vriend alleen een kater herinnering aan een gezellig avondje uit ;).


Omdat we met onze duffe hoofden toch niet veel zin hadden om veel te ondernemen, maar het zonnetje best lekker scheen, haalde ik vriend over om een stadswandeling te maken en onderweg een paar foto's te maken van m'n gloednieuwe rokje. Daarna liet ik mezelf enigszins gaan met het bewerken van de foto's. Het mooie licht vroeg er gewoon om, vond ik. Bereid je voor op een kleurexplosie!


Jeuj, eindelijk bewijs dat ik wel degelijk een hoofd heb ;)

Het patroon voor het rokje is het basisrokje van de knipmode, beter bekend als het juni 2010 rokje. Een simpel A-lijntje. Volgens haar voorbeeld verving ik de pas met blinde rits door een comfortabele band van boordstof en voegde zakken toe. Niets vervelender dan op je werk de hele dag met je kantoorsleutel in je hand te lopen, omdat je een rokje aan hebt!


Jups, kleurexplosie dus!

Ik maakte een maatje 34, en die was nog redelijk ruim. Voor deze versie zonder rits kwam dat wel goed uit, omdat ik hem nu nog steeds makkelijk over m'n heupen kan trekken. Er zitten twee nepen in de achterkant, maar die deden niet echt veel voor mij. Misschien komt dat door de boordstof, maar de volgende keer ga ik proberen die iets dieper en langer te maken. Van de lengte heb ik uiteraard heel wat af moeten halen...

Typische naaiblogpose: contemplatief naar je voeten kijken. Of was het toch de zon die in m'n ogen scheen? ;)

Hele natuurlijke setting om even de achterkant van het rokje te fotograferen, toch? ;)

De binnenkant heb ik gevoerd met een heus voeringsstofje, zo'n lekkere synthetisch gladde, zodat-ie niet aan m'n panty's blijft hangen en meteen ook een beetje warmer is (waar is de zomer gebleven??). Heb mijn ruimtelijk inzicht flink moeten aanspreken om te bedenken hoe om ik voering en buitenstof aan de boordband moest vastmaken, maar het resultaat is dat de rand van de boordband mooi tussen de beide stoffen verwerkt zit en je die dus helemaal niet meer ziet. Daar ben ik dan weer een beetje trots op ;).


Het omzomen gaat tegenwoordig ook heel netjes, sinds ik ontdekt heb dat je een blindzoomvoet ook kan gebruiken om mooi dicht langs een randje te stikken.

Zie nu pas dat ik de voering de verkeerde kant op omgezoomd heb...

Als afsluiter nog één super-over-the-top-bewerkte foto:


Met dank aan vriend voor het maken van de foto's! Hij mag nog wel eens een avondje op pad ;). 

3 opmerkingen:

  1. Heel mooi rokje. En leuke foto's. Bovendien nog een flitsend geschreven verhaal erbij. Je hebt er ooit over nagedacht om schrijfster te worden. Leuk dat je dit talent nu hier kan gebruiken. En je naai talent? Dat is een extraatje.

    BeantwoordenVerwijderen